Lang niet elke organisatie zet persona’s in om conversie te verhogen. Dat is een gemiste kans, want persona’s zijn een effectieve manier om je conversie te verhogen. Met dit stappenplan kun je snel aan de slag.
Wat is een persona?
Een persona is een gedetailleerde beschrijving van kenmerken, behoeften en motivaties van jouw doelgroep, en moet gekoppeld zijn aan de doelen en waarden van de potentiële klant. Dankzij een persona is het makkelijker om je in de doelgroep te verplaatsen.
Persona’s worden ontwikkeld door onderzoek naar jouw doelgroep te doen. Een persona bestaat uit verschillende onderdelen:
1. Achtergrond
In de eerste stap bepaal je specifieke gegevens van een klantgroep. Je wilt weten waar ze wonen, wat het inkomen is en wat zijn of haar communicatievoorkeuren zijn. Laten we een voorbeeld hanteren. Voor dit voorbeeld gebruiken we marketeer Pieter. Je wilt de volgende vragen verwerkt zien in de uiteindelijke persona, omdat deze vragen ervoor zorgen dat de persona een gezicht krijgt.
- Wat is Pieter zijn gemiddelde inkomen per jaar?
- Wat is de positie van zijn functie in de arbeidsmarkt?
- In welke sector werkt Pieter?
- Wat is de omzet van de organisatie waar Pieter werkt?
2. Functie
Pieter werkt bij bedrijf X en beoefent de functie online marketing manager. Om te weten aan welke informatie Pieter behoefte heeft, is niet alleen belangrijk om te weten wat zijn functie is. Je wilt de volgende vragen verwerkt zien in de uiteindelijke persona, omdat dit je inzicht geeft in het type content die je gaat schrijven.
- Welk functieniveau heeft Pieter?
- Wat zijn verantwoordelijkheden van Pieter?
- Is Pieter de eindverantwoordelijke voor alle online marketing activiteiten?
- Aan wat voor informatie heeft Pieter behoefte?
3. Doelen en pijnpunten
In deze derde stap wil je achterhalen wat de belangrijkste doelen en pijnpunten zijn van Pieter. Je wilt de volgende onderdelen verwerkt zien in de uiteindelijke persona’s, omdat dit je inzicht geeft in de toegevoegde waarde die jij kan bieden, waardoor de werkzaamheden van Pieter makkelijker worden gemaakt.
- Welke doelen wil Pieter bereiken?
- Hoe kan Pieter zijn doel bereiken?
- Wat heeft Pieter nodig om zijn doel te bereiken?
- Welke problemen wil Pieter oplossen?
- Hoe kan Pieter zijn probleem oplossen?
4. Belangrijkste uitdagingen
In deze stap wil je achterhalen wat de belangrijkste uitdagingen zijn voor Pieter als online marketing manager bij bedrijf X. Je wilt de volgende onderdelen vragen zien in de uiteindelijke persona’s, omdat je dan gerichter kan schrijven over zijn uitdaging.
- Wat is Pieter’s belangrijkste uitdaging op het gebied van innovatie?
- Wat is Pieter’s belangrijkste uitdaging op het gebied van kostenbesparing?
- Wat is Pieter’s belangrijkste uitdaging om het online marketing proces te optimaliseren?
5. Zorgen en twijfels
Bij deze een na laatste stap onderzoek je de zorgen en twijfels die Pieter heeft, zodat je die kunt wegnemen. Dit kan bijvoorbeeld door bij een webshop bij ieder product te vermelden dat het zonder problemen kan worden geretourneerd. Of bij een abonnement kan worden vermeld dat het ieder moment opzegbaar is.
- Welke twijfels heeft Pieter bij het doen van een aankoop?
- Hoe kunnen deze twijfels weggenomen worden?
6. Informatie
In deze laatste stap wil je weten hoe Pieter op zoek gaat naar informatie om zijn probleem op te lossen. Je wilt de volgende vragen verwerkt zien in de uiteindelijke persona’s, omdat je de content wilt aanbieden via de juiste kanalen.
- Hoe blijft Pieter op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in zijn vakgebied?
- Via welke kanalen vindt Pieter zijn content?
Voorbeeld persona
Een persona met bovenstaande punten ziet er als volgt uit:
De toepassing van MBTI en persona’s
Wanneer je de persona’s hebt geanalyseerd, kun je dit verwerken in de MBTI. Dit staat voor Myers-Briggs Type Indicator, waarmee je de verschillen in persoonlijkheid van mensen kunt indelen. Dit helpt je om je website straks goed te optimaliseren en een hogere conversie te halen. Met de MBTI kan je de persona’s indelen op basis van de volgende vragen:
- Is de bezoeker een snelle beslisser?
- Is de bezoeker een langzame beslisser?
- Beslist de bezoeker op basis van feiten?
- Beslist de bezoeker op basis van emotie?
Er zijn namelijk vier typen gebruikers:
1. De competitieve bezoeker
Deze bezoeker handelt op basis van snelle beslissingen. Enkele onderdelen die competitieve bezoekers belangrijk vinden bij het bekijken van een pagina:
- Geloofwaardigheid van logo’s op de website;
- Feiten duidelijk op een rij;
- Voordelen van je product of dienst en afbeeldingen ter verduidelijking;
- Meningen van experts.
2. De spontane bezoeker
Deze bezoeker handelt op basis van emotie en handelt snel. Enkele onderdelen die spontane bezoekers belangrijk vinden bij het bekijken van een pagina:
- De mogelijkheid om een product naar eigen wens kunnen aanpassen;
- Aanbiedingen en cashback acties;
- Duidelijke vermelding van de toegevoegde waarde;
- Vermelding van teksten zoals: ‘Direct leverbaar’ en ‘Voordelen voor jou’.
3. De humanistische bezoeker
Deze bezoeker handelt op basis van emotie en handelt langzaam. Enkele onderdelen die humanistische bezoekers belangrijk vinden bij het bekijken van een pagina:
- Meningen van anderen en een persoonlijke benadering;
- Ervaringen van anderen (recensies);
- Afbeeldingen van mensen of dieren;
- Verhalen over hoe anderen hun keuze maakten en hun problemen zijn opgelost dankzij jouw product;
- Duidelijke vermelding van contactgegevens.
4. De methodische bezoeker
De methodische bezoeker handelt langzaam en op basis van feiten. Enkele onderdelen die methodische bezoekers belangrijk vinden bij het bekijken van een pagina:
- Specifieke kenmerken van een product;
- Keurmerken en garanties;
- Uitgebreide informatie, tot de garantiebepalingen aan toe;
- Mogelijkheid om later te beslissen;
- Uitgebreide vergelijkingsfuncties;
- Informatie over hoe jouw product of dienst zijn/ haar probleem gaat oplossen;
- Stap-voor-stap meegenomen worden in het (bestel)proces;
- Mogelijkheid om het product gratis te proberen.
Het maken van de MBTI in combinatie met persona’s heeft de volgende voordelen:
- Bij het maken van persona’s verspil je geen tijd meer aan het maken van algemene artikelen en landingspagina’s. Je stuurt direct het juiste bericht naar de juiste persoon.
- Op basis van de bovenstaande onderdelen kan je je persona’s sturen. Hij of zij doorloopt de optimale customer journey, en zo verbeter je de gebruikerservaring.
Voorbeeld MBTI in combinatie met Pieter persona
Pieter is een humanistische bezoeker. Dit zijn de redenen waarom Pieter een humanistische bezoeker is:
- Pieter wil niet vastzitten aan een contract;
- Pieter is vaak op zoek naar innovatieve oplossingen;
- Pieter wil graag weten hoe zijn probleem opgelost kan worden dankzij een bepaalde dienst of product;
- Pieter is vaak opzoek naar uitgebreide informatie, tot de garantiebepaling aan toe.
Dankzij de MBTI in combinatie met de persona, weten we wat voor type bezoeker Pieter is. Nu je dit weet kun je jouw website gerichter optimaliseren en daarmee een hogere conversie behalen. Je brengt namelijk een gerichte boodschap aan Pieter. De content is namelijk specifiek bedoelt om zijn problemen op te lossen. Je weet wat interesses zijn en hierdoor zal je schrijven op basis van zijn wensen en behoeften.