Dus jij wilt een ijzersterk SEO strategie? De afgelopen jaren heb ik voor verschillende websites strategieën mogen bedenken en uitvoeren waarvan zij een verhoging zagen in de zoekmachine.

Deze tips zijn vrij makkelijk te implementeren. Het zijn namelijk contextuele SEO aanpassingen die iedere tekstschrijver kan uitvoeren en nee dit zijn geen aanpassingen zoals;

  • Schrijf zo veel unieke content op je website;
  • Bedenk unieke Page Title voor iedere pagina;
  • Verzin beschrijvende Image Alt teksten voor je afbeeldingen;
  • Schrijf aantrekkelijke Meta Descriptions per pagina;
  • Schrijf de URL zo kort mogelijk;
  • Schrijf minimaal 300 woorden om te ranken.

Nee, helaas wil ik jou voor bovenstaande “SEO tips” doorverwijzen naar een ander artikel die niet door mij zijn geschreven…

1. Aanpassingen in CMS templates

Deze methode gaat alleen maar werken voor websites met heel veel pagina’s. Denk aan websites met meer dan 1000 pagina’s. Waarom? Het doorvoeren van 1 simpele aanpassing zorgt voor enorm veel impact op je website. Grootschalige aanpassingen hebben de meeste invloed op resultaten.

Een CMS zoals WordPress bestaat uit verschillende templates:

  • Homepage template;
  • Product template;
  • Product categorie template;
  • Berichten template;
    • Categorie 1
    • Categorie 2
    • Etc.
  • Pagina template;
  • Archieven pagina;
    • Archief voor categorie 1
    • Etc.

Het rijtje kan dus oneindig worden als je dus veel pagina’s hebt. En als je een custom CMS hebt dan kan je zelf bepalen wat de naam wordt van ieder template.

Voor het gemak, houden we het bij SEO voor WordPress. De pagina’s in WordPress vallen onder een bepaalde templates. En daarom is het belangrijk om een keuze te maken wat de structuur gaat worden van 2 SEO On Page factoren:

  • Page Title
  • Meta Descriptions

Geautomatiseerde SERP resultaat (Search Engine Result Page)

Gebruik het belangrijkste zoekwoord met volume. En daarna een andere zoekwoord die valt onder de categorie van de pagina en dus waarvan je ook wilt scoren in de zoekmachine.

Voorbeeld: [eerste zoekwoord] – [tweede zoekwoord ] – Site Title

SERP resultaat
Voorbeeld van Page Title & Meta Tag template

Het eerste zoekwoord zegt duidelijk waarop de website zich richt, vakantie Griekenland is het belangrijkste keyword. Het tweede zoekwoord goedkope vakanties 2020 is het bovenliggend keyword van het eerste zoekwoord. Een uitgebreide versie is het jaartal. De combinatie met jaartal heeft ook zoekvolume en wordt daarom ook gebruik op deze pagina’s.

De Meta Descriptions kunnen dus ook geautomatiseerd worden. Je hoef dan niet iedere keer iets nieuws te verzinnen. Met een unieke Meta Description ga je ook niet hoger ranken. Het geeft je de mogelijkheid om een belangrijke unique selling point te geven aan je bezoekers. Geef ze een reden om te klikken en de rankings gaan omhoog.


Een Meta Tags met iconen zoals ✅ springt er meer uit in de zoekresultaten en zorgt voor meer zichtbaarheid (SEO visibiliteit).

Google Snippet
Voorbeeld van Page Title & Meta Tag template

2. Inhoudsopgave structuur

Inhoudsopgave op de pagina

Weet je waarom Wikipedia ontzettend goed scoort? Wikipedia heeft een ijzersterke interne linking optimalisatie strategie.

Een zoekmachine zoals Google heeft een Googlebot Crawler. Deze crawler is iedere minuut van de dag op zoek naar linkjes van en naar websites. Hoe makkelijker de crawler iets kan vinden, hoe belangrijker de content is.

Daarom is SEO (Search Engine Optimalisation) zo belangrijk. Je bent bezig om het voor de crawler zo makkelijk mogelijk te maken. Maar de gebruiker staat voorop!

In de zoekmachine wordt je pagina beloont met sitelinks. Je hebt namelijk twee zaken goed gedaan.

Sitelinks voorbeeld (onderaan de SERP)
  1. Je maakt de content op je artikel makkelijk vindbaar voor je bezoeker. Hij of zij kan snel navigeren;
  2. Je geeft aan de crawler aan welke elementen belangrijk in de content zijn.

3. Maak je website minder zwaar

Je website bestaat uit regels code en Googlebot moet al die regels gaan lezen en verwerken. Dit kost tijd. Zeker als je website veel functionaliteiten heeft. In de meeste gevallen worden functionaliteiten gezien als HTTP requests. 1 functionaliteit kan bijvoorbeeld 1 a 3 HTTP requests hebben. En in deze HTTP requests kan dus veel code instaan die niet hoort op die ene pagina. Het is daarom belangrijk om na te gaan of alle functionaliteiten zinvol zijn en op de pagina geladen moeten worden.

  • Moet je op de homepage bijvoorbeeld de functionaliteiten van de contactformulier inladen?
  • Is het verstandig om een plugin die sociale media kanalen laat zien op iedere pagina in te laden?
  • Waarom wordt er op een standaard blogbericht, functionaliteiten van een webshop ingeladen?
  • Kunnen HTTP requests niet worden gebundeld of verkleind?

Dat zijn allemaal vragen die uiteindelijk invloed hebben op de pagina template. Op deze manier worden deze templates een stuk sneller. Met een tool als Pingdom kan je niet alleen zien hoe groot deze is, maar ook laadtijd bekijken. Check mijn artikel voor meer WordPress SEO advies.

Conclusie

Grote wijzigingen hebben het meeste invloed op je ranking. Zorg ervoor dat niet alleen je bezoekers baat hebben bij een verandering, maar denk ook aan de Googlebot Crawler.

Je bent de eerste met een reactie! Wat is je gedachte?


Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *