WordPress SEO
Zo’n 35% van alle website wereldwijd wordt aangedreven door WordPress. Niet gek dat SEO voor WordPress steeds belangrijker wordt.
SEO voor WordPress websites
Standaard is WordPress uitstekend voor de zoekmachine. Het is een van de beste Content Management Systemen (CMS) dat wordt gebruikt bij het realiseren van nieuwe websites. Het WordPress dashboard is intuïtief en iedereen kan een website beheren zonder technische kennis.
Top 5 WordPress SEO tips
Zoals eerder uitgelegd is WordPress uitstekend voor de zoekmachine. De basis instellingen zijn SEO proof om de berichten, pagina’s en categorieën te laten vinden door de zoekmachine. Het actief zijn in SEO voor WordPress is zeker aan te raden om continu verkeer naar je website te brengen.
#1 Installeer niet te veel (SEO) WordPress plugins
Gemiddeld worden er 15 plugins op een WordPress website geïnstalleerd. Des te meer plugins je installeert, hoe “zwaarder” je website wordt en dit heeft invloed op de snelheid van je website.
Sommige WordPress plugins zijn van grote waarde zoals het toevoegen van functionaliteiten, terwijl andere plugins zoals het installeren van een e-mail marketing service of het installeren van Google Analytics het installeren niet waard zijn. Dit zijn functionaliteiten die ook zonder plugin geplaatst kunnen worden.
Door het aantal plugins wordt de website steeds langzamer en de reden is vrij simpel. De plugins komen van verschillende makers (ontwikkelaars). En zij houden niet rekening met elkaar. Deze plugins plaatsen bijvoorbeeld extra code en doordat deze code niet samenwerkt met andere plugins ontstaan er complicaties. Het kan dan zo zijn dat je website door een update van een van de plugins offline gaat of juist niet meer naar behoren werkt.
#2 Schrijf een SEO Title waar gebruikers naar zoeken
Het belangrijkste onderdeel van je website heeft verschillende benamingen: SEO Title, Page Title Title tag. Dit onderdeel ziet de bezoeker als eerst.
Een SEO Specialist kiest en adviseert zorgvuldig SEO Titles. De zoekintentie van gebruikers speelt hierbij een belangrijke rol. Een zoekwoord kan bijvoorbeeld zijn WordPress SEO Specialist. Dit zoekwoord is stijgend (lineaire groei). Ook dit is een belangrijk onderdeel voor de SEO Title. In de zoekmachine wordt het gezien als een fragment van de pagina (SEO Snippet).
#3 Supersnelle webhosting (server)
Een van Google ranking factoren is een snelle website.
Bezoekers willen niet langer dan 2 seconden wachten en/of zijn binnen 5 seconden weg als de pagina niet correct volledig wordt geladen. Deze website is volledig ingeladen in 0,6 seconde. Onderstaande afbeelding laat ziet dat de website binnen 100ms een verbinding heeft gemaakt met de server. Als je dus navigeert op de website, merk je dat alle pagina’s supersnel worden geladen.
#4 Verlaag het aantal verzoeken (HTTP – Requests)
Hanteer voor een blog template, maximaal 15 HTTP Requests om een snelle website te blijven houden.
Bovenstaande afbeelding laat zien hoeveel HTTP – Requests worden ingeladen op de website. In veel gevallen zal jouw website veel requests hebben. Deze kan je simpel checken via de volgende website snelheidstest. Het bundelen van HTTP – Requests verlaagt uiteraard het aantal. Het verkleinen van de HTTP – Requests is een effectiever oplossing, omdat je daadwerkelijk alleen HTTP – Requests ophaalt als deze relevant zijn voor de pagina.
#5 Compressie van HTTP Requests
Hanteer een Page Size van maximaal 400 KB bij een blog template
Het comprimeren van bestanden heeft een grote impact op de snelheid en de grootte van de website HTTP – Requests op de website zijn niet groter dan 50 KB. Des te meer de bestanden gecomprimeerd kunnen worden hoe sneller de webbrowser (Chrome/Safari/Edge) de pagina kan lezen en wordt ingeladen.
WordPress optimaliseren
Laat mij je helpen om SEO voor WordPress te optimaliseren of lees de SEO handleiding van Google.